Senioren

Ik noem deze lessen ook wel Pilates voor “meisjes van 50+". Aangezien het lichaam op latere leeftijd wat anders nodig heeft dan een jonger lichaam zijn ook de oefeningen aangepast. Wat minder belastend voor rug en nek zonder dat de oefeningen minder effectief zijn en – zeker niet onbelangrijk- wat meer ruimte voor ontspanning. Klik op "meer info".

Meer informatie

Sinds een aantal jaren geef ik intensieve Pilates- lessen aan groepen die iets ouder zijn. Naarmate we ouder worden, worden we meer geconfronteerd met een lichaam dat meer moeite moet doen om fit, krachtig en soepel te blijven. Gelukkig zijn de 50plussers van nu niet meer die van vroeger; ze zijn actief, bewegen veel, zijn nieuwsgierig en staan vol in het leven. Er wordt getennist, gegolfd, gewandeld en gefietst. Ondanks deze actieve levensstijl dienen de eerste pijntjes en kwaaltjes zich aan, de rug wordt wat stijver en het lichaam herstelt wat minder snel.

Gezond ouder worden gaat niet alleen om het voorkomen en uitstel van ziekte en sterfte, maar zeker ook om de preventie van beperkingen in het functioneren, het voorkomen van verlies van zelfredzaamheid en het terugdringen van afhankelijkheid van de zorg. Ook bij ouderen leveren gedragsveranderingen nog gezondheidswinst op.

Door regelmatig Pilates te beoefenen kan het lichaam een enorme boost krijgen. Het lichaam wordt getraind op een uitgebalanceerde manier, zowel de grote als de kleine spiergroepen komen aan bod en de oefeningen vergen zoveel precisie en concentratie dat je “mind” hard moet werken om de uitvoering correct te laten zijn.

Over het algemeen krijg ik van deze oudere doelgroep te horen dat een regelmatige beoefening van Pilates inderdaad zorgt voor meer souplesse en balans.