“The Art of Contrology"    Joseph Pilates

De Pilates-methode, meer dan 90 jaar geleden ontwikkeld door Joseph H. Pilates, is een manier om je lichaam in vorm te brengen door een uitgebalanceerd bewegings- programma van rek- en strekoefeningen. De oefeningen zijn geconcentreerd in het gebied van buik, heupen, lage rug en billen, ook wel core of powerhouse genoemd.

Klik op "meer info"

Meer informatie

Pilates

Door het versterken van je core en het correct uitvoeren van de oefeningen vanuit je core creeer je een goede lichaamshouding- en vorm. Dit resulteert in sterke spieren, een betere houding, souplesse en balans.

Visualisaties zijn een belangrijk hulpmiddel bij Pilates. Met visuele metaforen kun je onbewust spieren gebruiken: als ik tegen je zeg dat je rechtop moet gaan zitten alsof je hoofd het plafond raakt, dan gebruik je je geest om dit gevoel te visualiseren, maar –en daar gaat het om bij Pilates- je gebruikt ontelbare spieren om rechtop te gaan zitten. Spieren waarvan je je zelf misschien niet eens bewust bent dat je ze gebruikt of zelfs maar hebt!

De specifieke oefeningen van Pilates leren je zeer bewust te bewegen met beheersing en controle, met een intense concentratie, een gecontroleerde specifieke en ondersteunende ademhaling, en het werken vanuit je core met vloeiende bewegingen.

Het is een geweldige en bijzonder effectieve body-en mind-training. Pilates is absoluut niet zweverig, maar gewoon hard werken. En dat harde werken zal je na afloop een zeer voldaan gevoel geven.

Regelmatig beoefenen van Pilates geeft je de volgende voordelen:

Een:

  • betere bloedcirculatie door de diepe ademhaling
  • verhoogde longcapaciteit
  • verhoogde spierkracht en verbeterde flexibiliteit, vooral in de romp
  • soepelere wervelkolom die meer aan kan
  • stabieler en sterker bekken
  • verbeterde musculaire en mentale coördinatie
  • stevigerer bottenstelsel en soepelere gewrichten
  • beter evenwicht en een betere houding
  • Materialen

    In mijn lessen maak ik graag en veel gebruik van diverse kleine materialen. Enerzijds omdat ik het leuk vind om afwisseling in de lessen te brengen, anderzijds omdat je met behulp van materialen een hele effectieve weerstandstraining creeert en je laat mensen bewuster voelen wat de beweging voor het lichaam doet.

    Ik werk met kleine ballen , dynabands en fitness-ringen om de balans en de flexibiliteit te vergroten en te versterken. Daarnaast maak ik gebruik van kleine met zand gevulde ballen om aan de spiertonus van het bovenlijf te werken. Een grote Swissbal gebruik ik alleen in een-op-een situaties, en dan met name bij klanten die bijv. rug-klachten hebben.