Speciale Doelgroepen

Ik geef les op verschillende locaties (zie “lesaanbod”) en aan diverse doelgroepen. Naast de "gewone" Pilateslessen zijn er ook bepaalde groepen die ik graag wil toelichten. Elke groep heeft zijn eigen mogelijkheden, beperkingen en doelen en vereist een hele eigen specifieke aanpak. In dit menu vind u de verschillende groepen.

Senioren

Ik noem deze lessen ook wel Pilates voor “meisjes van 50+” . Sinds een aantal jaren geef ik intensieve Pilates- lessen aan groepen die iets ouder zijn. Deze leeftijdscategorie is met de steeds ouder wordende bevolking een snel-groeiende doelgroep. Naarmate we ouder worden, worden we meer geconfronteerd met een lichaam dat meer moeite moet doen om fit, krachtig en soepel te blijven. Gelukkig zijn de 50plussers van nu niet meer die van vroeger; ze zijn actief, bewegen veel, zijn nieuwsgierig en staan vol in het leven. Er wordt getennist, gegolfd, gewandeld en gefietst. Ondanks deze actieve levensstijl dienen de eerste pijntjes en kwaaltjes zich aan, de rug wordt wat stijver en het lichaam herstelt wat minder snel. Gezond ouder worden gaat niet alleen om het voorkomen en uitstel van ziekte en sterfte, maar zeker ook om de preventie van beperkingen in het functioneren, het voorkomen van verlies van zelfredzaamheid en het terugdringen van afhankelijkheid van de zorg. Ook bij ouderen leveren gedragsveranderingen nog gezondheidswinst op. Door regelmatig Pilates te beoefenen kan het lichaam een enorme boost krijgen. Het lichaam wordt getraind op een uitgebalanceerde manier, zowel de grote als de kleine spiergroepen komen aan bod en de oefeningen vergen zoveel precisie en concentratie dat je “mind” hard moet werken om de uitvoering correct te laten zijn. Over het algemeen krijg ik van deze oudere doelgroep te horen dat een regelmatige beoefening van Pilates inderdaad zorgt voor meer souplesse en balans. Aangezien het lichaam op latere leeftijd wat anders nodig heeft dan een jonger lichaam zijn ook de oefeningen aangepast. Wat minder belastend voor rug en nek zonder dat de oefeningen minder effectief zijn en – zeker niet onbelangrijk- wat meer ruimte voor ontspanning.

Pilates voor klimmers

Door mijn achtergrond in de klimsport gaat mijn interesse uit naar een effectieve trainingsmethode voor klimmers. Lichaamsspanning, coördinatie, lenigheid en balans zijn hele belangrijke kwaliteiten voor elke serieuze klimmer. Een effectief Pilates-programma voor klimmers richt zich met name op het versterken van het krachtencentrum, besteedt aandacht aan de verhoging van de flexibiliteit (met name in de heupen) en voorkomt of herstelt een spier-disbalans. Herken je als klimmer het gevoel dat je een bepaalde pas in een boulder niet kunt maken of dat je een bepaalde passage in een route maar niet onder de knie krijgt? Werken aan de core-spieren (rug, buik, billen) zal je fysieke mogelijkheden vergroten, leert je efficiënter je adem te gebruiken als ondersteuning van een beweging, maakt je bewegingen vloeiender en creeert een bewustere focus. Je traint dus niet alleen simpelweg je lijf of alleen je mentale stuk. Het maakt je als klimmer completer en daardoor zal het klimmen niet alleen beter maar ook leuker worden.

Samen met Nienke Swart (voormalig Nederlands Kampioene Sportklimmen) organiseer ik regelmatig “Woman on Walls” workshops, waarbij we een blok besteden aan Pilates en/of Poweryoga, en een blok aan klimmen. Deze workshops vinden plaats in Klimcentrum Neoliet Eindhoven en op locatie in andere klimhallen in Nederland en Duitsland.

Klanten met fysieke beperkingen

Regelmatig komen klanten binnen die al jaren fysieke klachten hebben, al jaren dokteren of regelmatig de fysiotherapeut hebben moeten bezoeken. Veel voorkomende klachten zijn nek- en schouderklachten, lage rug-pijn, pijnlijke heupen, migraine. Al deze klachten kunnen bewegen in het dagelijks leven bemoeilijken waardoor de kwaliteit van leven ernstig aangetast kan worden. Daarnaast kom ik regelmatig vrouwen tegen met borstkanker of herstellende van borstkanker. Naast de enorme emotionele bagage kan een amputatie van de borst en/of lymfeklieren bewegingen in het dagelijks leven behoorlijk beperken. Uit onderzoeken is gebleken dat voor deze vrouwen bewegen een behoorlijke verbetering van de kwaliteit van leven kan geven. Een enorm stijgende groep klanten zijn de vrouwen met bekkenklachten, meestal naar aanleiding van zwangerschappen. Deze vrouwen hebben vaak helemaal opnieuw moeten leren bewegen na jarenlang dokteren en bezoeken aan de fysiotherapeut. Binnen deze groep zie ik ook altijd veel angst om weer te kunnen en durven bewegen. Met hele kleine stapjes proberen we in de lessen de angst wat minder groot te maken en de mobiliteit en stabiliteit van het bekken te versterken. Voor al deze klanten geldt dat het terugkrijgen van het vertrouwen in het lijf heel essentieel is. Klachten zullen niet zomaar verdwijnen op het moment dat je met Pilates begint. Wel kunnen gerichte oefeningen kracht en vertrouwen teruggeven aan het lichaam. Dat is ook de reden dat ik met vrij kleine groepen wil werken. Alleen dan kan ik een band opbouwen, weet ik wat elke klant kan en wil en kan ik heel gerichte oefeningen geven.